dinsdag 17 april 2012

Hoe mijn broek afzakte bij toch wel positief nieuws

QPark en de gemeente Gouda hebben een intentieverklaring getekend zodat de garage Bolwerk niet meer door de gemeente geexploiteerd hoeft te worden maar overgaat in handen van QPark. Da's mooi en supergoed nieuws. Maar mijn broek zakte vanmiddag vierkant af, toen ik in het stukje persbericht van de gemeente Groen Links-wethouder Wendy Ruwhof zie zeggen: "We zijn actief op zoek gegaan naar een koper en dat is gelukt." Wat?? Actief op zoek gegaan?? Mevrouw Ruwhof, of de gemeente, is aanvankelijk helemaal nergens naar op zoek gegaan. Sterker nog: de gemeente moest nog achter de broek worden gezeten ook. En ik kan het weten, want het was IK die actief op zoek is gegaan.

Soms probeer je iets te regelen omdat het goed is voor de stad. Ik heb er dan ook niet over gepubliceerd tot nog toe. Hoefde geen credits. Vind het mooi dat dit contact tot iets goeds heeft geleid. Maar als iemand volkomen onterecht de credits naar zich toehaalt, dan schiet het bij mij een beetje verkeerd. Schaamteloos eigenlijk.

Hier de historie: Q-Park volgt mijn twitter account, want een business development manager mailt mij op 15 maart (nadat ik het default van ParkKing heb gemeld op mijn account) dat Q-Park nog steeds interesse heeft in het Bolwerk. Op 16 maart mail ik de algemeen directeur, met de vraag of de gemeente wellicht QPark al benaderd heeft. Ik mail terug dat ik BenW zal mailen om te zien of men in ieder geval in gesprek kan komen.

Voor mij lijkt het een een-tweetje. Als QPark de garage overneemt, zijn de kopzorgen voor de gemeente voorbij. Geen risico, geen exploitatiekosten, een snelle afbouw, en een deel van het Bolwerk wordt gerealiseerd.

Diezelfde dag stuur ik nog een mailtje naar het voltallige college, waarin ik schrijf: "Omdat zowel mijn blog als twitteraccount goed gevolgd worden, ben ik een paar dagen geleden direct benaderd per email door de algemeen directeur van QPark over het bolwerk project. Dit contact is al een tijd geleden ontstaan. Omdat ik het in 2009 opmerkelijk vond dat een kleine speler als ParkKing bij het bolwerk-project betrokken werd (in dat jaar had deze exploitant slechts zes garages in Nederland), heb ik toen eens een lijntje gelegd met een grote, landelijke exploitant, QPark, en ze de vraag gesteld of ook QPark door de ontwikkelaar gevraagd was om betrokken te raken en te pitchen voor dit project. Dit was niet het geval. Ik heb toenmalig GL-wethouder Menkveld tijdens de raadsvergadering nog even aangesproken en merkte dat hij daar niet veel behoefte meer aan had. QPark was toen wel bij de raadsvergadering aanwezig, en dit was voor mij een teken van interesse."


Ik meld in dit mailtje aan het college ook nog dat QPark door de gemeente nog steeds niet is benaderd. "Volgens mij verdient de expliciete interesse van een dergelijk grote speler de volle aandacht van de gemeente. Natuurlijk omdat enerzijds de potentiele exploitatie van de Bolwerk garage door QPark een alternatief is dat in de politieke discussie over de exploitatie aandacht zal verdienen (evenals andere grote Nederlandse exploitanten), maar ook met in het verschiet de toekomstige ontwikkelprojecten waar parkeren essentieel is, maar de financiering of exploitatie hiervan nog niet geborgd is - en waarbij wellicht QPark (of een andere grote exploitant) een partner zou kunnen zijn."

Ik tip het college een afspraak te maken met QPark. Baadt het niet, dan schaadt het niet. Ik publiceer er niets over. Als de stad geholpen is met een nieuwe exploitant; prima. Geen geschrijf dus. Het college stuurt mij geen mailtje terug. Ook de wethouder niet. Nou ja. Jammer. Maar goed, als ze een afspraak maken, is dat prima. Wel is haast geboden, want 16 april komt de garage anders in eigendom van de gemeente.

Maar er is kennelijk weinig haast. Op 28 maart -we zijn dan ruim een week verder- heeft de gemeente nog steeds niet de tijd gevonden om QPark te bellen, zo krijg ik te horen. Via wat kanalen laat ik mijn onvrede en irritatie horen. Dat kan toch niet waar zijn! We zijn dan al twee weken verder na het afhaken van ParkKing. Een grote parkeerspeler kan de gemeente uit de brand helpen, en de gemeente doet helemaal niks?

Mevrouw Ruwhof: hoezo "actief op zoek gegaan??"

Pas op 4 april krijg ik een mailtje dat er een afspraak is op het gemeentehuis op 6 april. Die afspraak leidt gelukkig tot een goede deal.

Anyway: het positieve is dat er toch ambtenaren snel aan de slag gegaan zijn en binnen tien dagen tot een akkoord zijn gekomen met QPark en dat we geen garage hebben die als een molensteen om onze nek hangt. Hulde. En on top of it: QPark heeft, zoals ik al mailde aan QPark en het college, ook mogelijkheden om verder te praten over ANDERE parkeerontwikkelingen in de stad, in de Spoorzone bijvoorbeeld. Hoera.

Allemaal positief dus, waarvoor iedereen die hier aan meegewerkt heeft dank, gemeente en QPark incluis. De tragische sideline is dat ik nu inzie dat alle verhalen die je hoort over ondernemers die in Gouda aan de slag willen, in deze stad stuiten op traagheid en eigenlijk weinig interesse. Ikea, Van der Valk, Fortis over de disco, Apple die een plek zocht, het lijkt wel of dit college er geen zin in heeft, of het allemaal de moeite niet vindt. Met QPark had al twee jaar geleden contact opgenomen moeten worden. Dan waren we al veel verder.

Hoe moeilijk kan het zijn: ondernemers die iets willen, snel te woord te staan en snel tot actie over te gaan. Of om een keer ECHT proactief te gaan bellen. Lessons learned, hoop ik maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten