zondag 16 maart 2014

Peiling: VVD in race om grootste van Gouda te worden


Dit is dan de laatste peiling voor de verkiezingen. De collega's Fasol en Klijmij hebben tot nog toe niet van zich laten horen deze laatste dagen, dus dan nu zelf maar even.

Ik blijf bij mijn standpunt dat de VVD de grootste kan worden. Daartoe hebben we de komende dagen nog wel een zetje nodig. maar toch: goede voortekenen! Waarom denk ik dit?

Allereerst omdat Michel Klijmij kennelijk weinig thuis is in wat er op rechts speelt. ;-) Vier jaar geleden voorspelde hij dat Trots 2 zetels en Gopo 1 zetel zouden halen. Hij zat er maar liefst drie zetels naast: beiden scoorden ieder drie zetels.

Er zit op rechts veel kracht voor de VVD:  in de Kieswijzer Gouda staat de VVD als meest rechtse partij. De kieswijzer wordt op het laatst door duizenden mensen bezocht. Dat zal effect hebben.
Daarnaast zit de VVD de laatste twee weken in de lift. In de peilingen van Ipsos staat de VVD nog steeds als grootste partij, met 26 zetels. Dat betekent 21% van het aantal te vergeven kamerzetels (117) van de partijen die in Gouda ook meedoen. Het kan niet anders of dat heeft ook zijn weerslag in Gouda. Peil.nl noteert de VVD lager: maar bij Peil.nl kun je jezelf aanmelden. En dat doen meestal mensen die niet zo blij zijn met de grote partijen. Ik ben dus geneigd om eerder Ipsos te volgen.

Ik besef dat in Gouda het percentage VVD-stemmers wat lager is dan landelijk, maar ook dan kom ik zeker uit op zes zetels. En dan hou ik nog GEEN rekening met de komende dagen. Als door de campagne in Gouda, of door de Goudse kieswijzer, er evenveel stemmen bijkomen als landelijk, liggen zeven zetels in bereik.

Het zal een nek aan nek race worden met Gouda Positief. Die partij zal als lokale partij veel stemmen trekken, maar het moet mij van het hart dat ik niet die massale achterban zie of voel die er vier jaar geleden was. Ik had op straat veel meer vrijwilligers verwacht - meer in ieder geval dan vier jaar terug. Kan me vergissen. We zullen het zien.

En daarnaast moet mij van het hart dat ook Trots nog een rol zal spelen. Trots roert zich behoorlijk via Facebook. Dus die overal voorspelde ene zetel, zouden er nog wel eens twee kunnen worden. Mogelijk drie.

Links heeft in Gouda nu echt wat te vrezen. Groen Links staat er niet al te best voor, de PvdA heeft problemen. En dan komt ook nog de Partij voor de Dieren een zeteltje wegpikken. Die drie zetels van Groen Links: het zou me verbazen.

Kortom: een reeele kans voor de VVD dit jaar om de grootste te worden. Paar laatste kiezers moeten nog overtuigd worden: dus bij deze. Twijfel niet, en geef de VVD nog een zet in de goede richting.



2 opmerkingen:

  1. Haha, ik zat net de mijne te maken :)

    Maar overschat jezelf niet. 2012: VVD landelijk 26,6%, in Gouda 22%. In 2010 20,5 vs 17,2. GR2010 12,73 vs landelijk 15,7. Structureel lager dus. In Alphen in november stond de VVD op 19,3 landelijk en scoorde lokaal 12,4%. Daarentegen stond GL landelijk op 3% maar in Alphen werd het 6,7%.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen kwestie van overschatting. Ik heb in mijn berkening ook met die factor rekening te houden. Verschil met Gouda is dat het er nu om gaat spannen wie de grootste gaat worden. VVD? Gouda Positief? Van D66 verwacht ik veel minder. Pechtold heeft op het station niet echt handig geopereerd. Of PvdA met al zijn wortels? Voor de kiezer is het interessant: er valt wat te kiezen,

    BeantwoordenVerwijderen