zondag 10 augustus 2014

Online influencers: een twitter hype zorgt voor een uitverkochte tent

We zitten midden in een woest interessant fenomeen. Die van online influencers. De wereld van simpele eendimensionale product placement in social media maakt plaats voor blogs en belevenissen. Die door ongebreideld schrijfplezier een hoop moois doen voor merken. Mooie verhalen schrijven leidt tot prachtige branding.

Angela Heykoop, online specialist en fashionista, noemde het op Adformatie al: bloggers met veel aanhangers, krijgen meer en meer invloed op marketing. Angela heeft daar iets moois te pakken. Lees haar keynote-blog hier maar eens over.

Oprechte bloggers doen meer voor een merk, dan bijvoorbeeld bekende Nederlanders die betaald krijgen om een tweetje aan een merk te wijden. Een enkel tweetje is nonsens. Online storytelling doet veel meer. Bloggers hebben volgers. Veel volgers. Als je ze inzet voor je merk, heb je oprechte aandacht. En ja hoor, ook in de reisbranche werkt het.

Afgelopen week baarde Brechtje de Leij opzien door tijdens haar vakantie met Estivant haar vakantieplezier met een microblog op Twitter te delen. Ze is op een singleparent-reis. Haar hashtag werd trending topic. En als single-parent weet ik wat het is. Je gaat met je kids op vakantie - en dan wil je er alles aan doen om de kinderen plezier te geven. Maar je wilt ook zelf leuke dingen beleven. Single parents voelen zich vaak wat ongemakkelijk.

De keuze: zelf wat boeken en maar hopen dat je andere leuke singleparents ontmoet op je reis. Van vriendinnen weet ik: dan krijgen ze wel aandacht van andere mannen, maar die zijn dan net weer getrouwd en de meereizende echtgenote kan deze single dame dan wel schieten. Of je zult net een resort treffen waar alleen maar stellen komen: daar is het ook niet gemakkelijk vrienden mee maken.

Brechtje (in het dagelijks leven werkzaam bij NU.nl) ging naar Turkije op een singleparent trip - waar gelijkgestemde, alleenstaande ouders met kinderen naar toe gaan. Haar dagelijkse belevenissen twitterde ze. En leidde tot een kleine Twitter hype. Want naast de ultieme suspense (gaat er nog iets moois tussen de ouders gebeuren?), twitterde Brechtje ook nog enthousiast over opzet van de reis, die behalve voor de kinderen ook vooral voor de ouders waanzinnig leuke avonden organiseerde.

Een blogger op Frankwatching ging helemaal los over het privacy-aspect. Een beetje flauw, want Brechtje noemde geen namen van mede-reisgenoten. Ze had geanonimiseerd.

Daarmee bindt Frankwatching overigens de strijd aan met een veel grotere cirkel schrijvers. Ook uit de papieren wereld. Met Han Voskuijl bijvoorbeeld, die in zijn sleutelroman Het Bureau maar liefst dertig jaar van zijn werkzaam leven verbatim weergaf in kloeke delen van dagelijkse belevenissen op het Meertens Instituut. Of met Gerard Reve, die al zijn brieven aan zijn vrienden jaar in jaar uit in boekvorm uitgaf. Of, dan weer online met Serial Dater die zijn belevenissen met relatiesites deelt op zijn blog.

Waar Frankwatching aan voorbij ging, was het waanzinnig belangrijke effect voor de reisorganisatie. Als er iemand is, die gezorgd heeft voor een uitverkocht seizoensvervolg, dan is het wel Brechtje. En ze werd er niet voor betaald.

Als je als touroperator Brechtje nog niet benaderd hebt voor volgend jaar, ben je wel een suffe reisorgansatie!

Enthousiaste, oprechte story telling leidt tot een super-positief effect voor een merk. Social influencers, die Angela ziet in de fashion branche, die Mattijs Diepraam is voor de automotive branche, en die Brechtje de Leij nu is in de singleparent-reisbranche, zullen meer en meer worden ingezet om uit pure, onafhankelijke hoek, een merk te versterken.

Marketing was al leuk. En blijft dat nog wel een tijdje. Saaie dingen zijn er al genoeg. En mooie verhalen vertellen was wat ondergesneeuwd geraakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen